torsdag 22 april 2021

Av ren välmening hoppas jag att Sigmag förblir stängt...

En vän har gjort mig uppmärksam på två meddelanden från Sigmag.se som ju huvudsakligen ägnat sig åt att avslöja anonyma dyngspridare på avloppsdiket Flashback. De har avslöjat folk och på olika sätt straffat dem, troligen mest genom elaka uthängningar. 
Jag har i ärlighetens namn inte följt dem så noga men ungefär så har det varit. 
Det har inte varit snyggt. 
  • Särskilt som de ibland har hängt ut fel och/eller helt oskyldiga personer som aldrig har skrivit en enda stavelse på Flashback.
  • Särskilt som de även har låtit ytterst suspekta individer sprida falsk och obefogad smutskastning om såväl levande som döda på denna plattform. 
Finns det fog för sådan verksamhet?
Nej, det gör det inte. 

Men jag förstår drivkraften. 

En av personerna bakom Sigmag har varit omskriven i media och i samband med det även blivit utsatt för smutskastning på Flashback. 
Vem har förresten inte varit det?! Jag vet precis hur det känns. Man måste hålla sig i skinnet ändå. 
 
Flashback är ett avskyvärt hörn av internet. Men alla anonyma kommentatorer med olika nick kan knappast ha förtalat nämnda person. Ändå har de drabbats. 

Det finns inget hedervärt med hämnd. 
Hämnd är heller ingen förmildrande omständighet för brott. 
Och Sigmag har knappast sopat rent framför egen dörr innan de angripit andra. 

Något har emellertid hänt. 
Jag har hört av andra att den så kallade nättidningen (med utgivningsbevis) har stängt.
Någon har kanske tröttnat på förföljelserna och stämt dem? 
Vad vet jag?

Nu har de tydligen även stängt sitt Twitter konto. Orsaken anges vara två hackingförsök den senaste veckan som lyckats - trots ett lösenord på 60 tecken utan några ord. 
Se själva:


Det är för jävligt!
Det tycker jag verkligen. 
Hackare ska sättas åt. Hårt. 
Sociala medier är ingen barnlek. 
Det finns många skoningslösa krafter i zyberrymden som förstör för alla andra. 

Ett stort antal dörrar till rum med fult innehål står på vidöppen glänt, jag vet...
Men jag hoppas ändå att Sigmag förblir stängt.
Innehållet är otäckt. Och företeelsen ofrisk.  

De har hållit på några år. 
Har vi tur så har de fått sin hämnd och kan känna sig nöjda. 
Har vi tur så kan de gå vidare nu utan Sigmag vars hotelser, förföljelser och uthängningar minst sagt förskräcker. 
Har vi tur så innebär stängningen att de suspekta individer som lurat dem att publicera åtalbar smörja nu är hemlösa. Då kan vi åtminstone hoppas att de misslyckas hitta andra publicister att utnyttja. 
 
Innan lagens långa arm slutligen slår till den sortens verksamhet med våldsam kraft. 
För en vacker dag gör den det. 
Och då hjälper inga utgivningsbevis. 

17 kommentarer:

  1. Nja, nu verkar det skrivas lite igen ...

    SvaraRadera
  2. Det var väl inte annat att vänta.
    Tragiskt.

    SvaraRadera
  3. Senaste inlägg. Om det är sant kan man alltid undra ...

    https://www.sigmag.se/flashback-aterigen-en-storforlust/

    "Glöm inte att ni som tror ni är anonyma på hatforumet har fått era uppgifter olagligt spridda runt om i Världen. Att sticka ut hakan i frågor som är känsliga för andra länder är riskfyllt. Frågan är vem som vet vilka ni är och var ni befinner er när ni postar på forumet? Ett bra skyddstips för er som skrivit illa om andra länder och viktiga personer där är att titta noggrant runt er när ni är ute för risken finns att någon står och väntar på dig. Det har hänt förut."

    Just ovanstående känns ju som ett tramsigt försök att skrämmas ...

    SvaraRadera
  4. Man blir ju bara trött alltså...
    Jag kan bara hoppas att såväl Flashback som Sigmag stänger och lägger ner snarast möjligt.

    SvaraRadera
  5. MISSTÄNKER att de önsketänker en liten smula ...

    https://www.sigmag.se/grovt-fortal-ar-bara-grovt-om-det-handlar-om-fint-folk/

    "Vi vanliga får klara oss själva
    Grovt förtal klassificeras inte som grovt om det är grovt utan det klassificeras som grovt bara om det är folk i det övre skiktet som förtalas. Men å andra sidan så klassificeras i stort sett ALLT förtal som grovt om det sker i det övre skiktet av folket. Ebba, KD-ordföraren, skrev på sin Facebooksida att en advokat var en dömd brottsling, det var allt. Dessutom togs det bort efter ett par timmar. På Flashback skriver de att undertecknad är en psykopat ett flertal gånger eller att att jag är en narcissist och mycket annat. Det har legat kvar i åratal. Om jag polisanmäler kommer det inte handla om grovt förtal. Två dagar efter anmälan kommer det hem ett brev som förklarar att utredning inleds ej för det är sannolikt inte påkallat av allmänt intresse. Jag får alltså utreda och driva det själv i rätten. Men å andra sidan har vi letat upp tio av dem och funderar nu på att stämma dem och se om det går att driva i rätten. Någon hjälp av åklagare kommer inte på fråga oavsett hur illa förtalet är för jag tillhör inte det övre samhällsskiktet. Vi är alltså inte lika inför lagen men jag skall ge det en chans och se om någon åklagare åtar sig fallet även om jag är skeptisk."

    SvaraRadera
  6. Intressant.
    Jag vet ju inte vem som skrivit det där men hon - om det är en hon - har helt rätt även om jag personligen inte tror att det handlar om folk i de övre och lägre skikten. Det handlar snarare om hur skicklig man är rent juridiskt, vad man har för kompisar och ekonomiska möjligheter. Så nej, vi är inte lika inför lagen vilket är för jävligt rent ut sagt.
    De exempel på förtal som hon - om det är en hon - nämner känns emellertid rätt lindriga när man vet vad som faktiskt skrivs om helt oskyldiga människor.

    SvaraRadera
  7. Det trista med Sigmag är ju att de ägnar sig åt näthat själva. De har själva hängt ut flera oskyldiga personer med lögner och falska anklagelser. Det kan mycket väl sätta käppar i hjulet för kvinnan - om hon är en kvinna - när hon vill ha rättvisa för egen del. Det hade varit smartare om de redan från början hade delat front mot näthatet med andra drabbade. Nu kan de bara ses med misstänksamhet och som förövare själva vilket ju är väldigt tråkigt. För från början var ju idén rätt god.

    SvaraRadera
  8. Ett problem de har är att de tar sig själva lite för mycket
    på allvar ...

    https://www.sigmag.se/vart-fosterlands-fiender/

    Flashback folkets fiender. Själv uppfann jag någon gång
    uttrycket "För fränt för Flashback" när de bestämde sig
    för att censurera "Min sanning" som plötsligt inte fanns
    i en tråd som visade sig bli ödesdiger för mig ...

    Men som sagt var, en mer eller mindre ond part och en
    part som påstår sig vara god men gått i allians med en
    person som via upprepade artiklar gjort sitt bästa för
    att sabotera rättvisan ...

    SvaraRadera
  9. https://www.sigmag.se/sig-gruppen-slutdatum-finns/

    SvaraRadera
  10. https://www.sigmag.se/sig-gruppen-slutdatum-finns/

    Nu är det snart slut, tycks det ...

    SvaraRadera
  11. Jag vet inte vad jag ska säga.
    De fortsätter anonymt.
    När de borde ha valt att sluta näthata själva istället.
    Lagliga är de definitivt inte.
    Det finns gott om grovt förtal av och rena lögner om folk som inte kan försvara sig på sidan.
    Jag hoppas att de väljer att skaffa sig ett liv och släcker ner eländet så snart som möjligt.
    Detsamma önskar jag avloppsdiket Flashback.

    SvaraRadera
  12. https://www.sigmag.se/sig-gruppen-varfor-stanga-2021-11-09/

    Han fyller år. Kent alltså.
    Och flera nya inlägg ...

    SvaraRadera
  13. 11 sept är ju en minnesvärd dag.
    Grattis, säger jag.

    Jag bläddrar lite men hittar inga kommentarer. Jag gör väl fel...
    Jag ser dock att man ondgör sig över flashbacks insamling och avslöjande av identiteter. Är det inte just det de själva har ägnat sig åt i flera år?
    Usch!
    Tur att man aldrig har varit på det där j-a flashback.

    SvaraRadera
  14. 11/9 New York
    9/11 Berlinmuren
    9/9 Föds en viss deckarförfattare.

    Remarkabla händelser ...

    SvaraRadera
  15. 11/9 kuppen i Chile
    11/9 Mordet på Anna Lind

    SvaraRadera
  16. 11/9 riksdagsval i Sverige nästa år.

    SvaraRadera
  17. https://www.sigmag.se/sig-gruppen-upphor/

    Senaste nytt därifrån ...

    SvaraRadera